Rok szkolny 2022/2023

Trójmiasto w 40 godzin wycieczka klasy 3 tum (25-26.05.2023 r.)

• Urszula Woźnik-Batko
  • Zielona_Brama_2023-05-26
  • katamaran1
  • katamaran2

W sobotę 27 maja 2023 r. przed godziną 9.00, uczniowie klasy III tum i dwie uczennice z klasy I tum wraz z opiekunkami, wrócili z wycieczki do Trójmiasta, na którą wyruszyli w środę. Choć w samym Trójmieście przebywaliśmy tylko niecałe 40 godzin, to wrażeń nazbieraliśmy co niemiara.

Dla niektórych już sama podróż pociągiem była nowością, podróżowaliśmy także katamaranem oraz SKM-ką (Szybką Koleją Miejską łączącą trzy miasta). Również nocleg okazał się strzałem w dziesiątkę, bo oprócz baaardzo wygodnych łóżek otrzymaliśmy w gratisie niezwykłe widoki z okien oraz koncerty wygrywane przez przeróżne dzwony umieszczone na wieżach Bazyliki Mariackiej w Gdańsku - największej w Europie świątyni wybudowanej z cegły. [Bazylika konkatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gdańsku – Wikipedia, wolna encyklopedia ] Dzięki takiemu położeniu mogliśmy zobaczyć najstarszą część miasta wczesnym porankiem, kiedy nie wypełniały jej tłumy turystów.

A co zobaczyliśmy ciekawego:

- na skwerze Heveliusza zegar słoneczny, pomnik tego wielkiego uczonego (który był także browarnikiem, o czym nie wszyscy wiedzą), wykonaną techniką sgraffito „Mapę Nieba Północnego” na podstawie dzieła „Machina Coelestis” Jana Heweliusza, wieczorem różnorodne, wielobarwne obrazy wodne i świetlne tworzone przez Fontannę Heveliusza. [FONTANNA HEWELIUSZA – Encyklopedia Gdańska (gedanopedia.pl) ]

- w tym samym miejscu zobaczyliśmy część Kanału Raduni, obiektu hydrotechnicznego zbudowanego w celu zaopatrzenia aglomeracji gdańskiej w wodę pitną, źródło energii dla maszyn, głównie kół młyńskich, nawodnienia fos i odprowadzania ścieków oraz Wielki Młyn i Most Chlebowy zwany Mostem Zakochanych. O tych dwóch miejscach informacje przygotował i przedstawił Hubert.

- w drodze do hotelu minęliśmy pomnik króla Jana III Sobieskiego, którego postać przypomnieli nam Kamil Kania i Paolo Łącki.

- na Górze Gradowej zwiedziliśmy wystawę składającą się z 14 stałych ekspozycji w ramach wystawy „Wehikuł Czasu – Człowiek i Pocisk” oraz Krzyż Milenijny, skąd mogliśmy podziwiać wspaniałą panoramę miasta; chodząc po dawnych fortyfikacjach chłopcy omijali Drzewo Samobójcy, którego dotknięcie odbiera szczęście w miłości ;-) Tę legendę i historię miejsca przybliżył nam Kajetan. [Studencki Gród - legendy Góry Gradowej - Gdańsk Strefa Prestiżu (gdanskstrefa.com) ]

- w Hevelianum zwiedziliśmy dwie Interaktywne wystawy: Z energią! i Dookoła świata.

- w Sopocie zaliczyliśmy oczywiście spacer Monciakiem, Krzywy Domek, latarnię morską; Aleją Gwiazd, mijając ławeczkę Kraków-Zakopane, dotarliśmy do Opery Leśnej, gdzie akurat miała miejsce próba generalna przed Festiwalem, a na koniec zostawiliśmy sobie sopockie molo, skąd mieliśmy podziwiać zachód słońca.

Tak skończył się pierwszy dzień naszej wycieczki, niezwykle intensywny, na szczęście warunki do odpoczynku przed dalszym ciągiem zwiedzania mieliśmy doskonałe.